Rodzaje i działanie skrzyń biegów

Przy wyborze samochodów zazwyczaj kierujemy się jak największym komfortem jazdy. Zależy nam na tym, by posiadał wiele systemów bezpieczeństwa, wygodne fotele, czy klimatyzację. Później bierzemy pod uwagę piękny wygląd, świeży lakier oraz najmniejsze detale. Zapominamy jednak o tym, że można także podjąć decyzję jaka skrzynia biegów ma się znaleźć w pojeździe. W Polsce najczęściej spotyka się pojazdy ze skrzynią manualną, jednak pojawia się coraz więcej egzemplarzy w automacie, który zyskuje uznanie wielu kierowców.

Skrzynia manualna czy automatyczna

skrzynie biegów Trzeba jednak wiedzieć jaka jest różnica w prowadzeniu oraz konserwacji dwóch rodzajów samochodów. W branży motoryzacyjnej można trafić na mnóstwo egzemplarzy skrzyń, które tworzone są z myślą o różnym wykorzystaniu pojazdów. Różna budowa spowodowana jest zupełnie innym dostosowaniem parametrów silnika do samochodu. Warto więc wiedzieć jakie są na rynku skrzynie biegów oraz jak wygląda operowanie nimi w trakcie jazdy. Sterowanie obrotami silnika jest niezwykle ważne, dlatego wśród skrzyń można wyróżnić: manualne, automatyczne oraz półautomatyczne. Każda znalazła swoje zastosowanie w konkretnych pojazdach, jednak coraz więcej argumentów zaczyna przemawiać za częstszym stosowaniem skrzyni automatycznej. Wiadomo, że te ogólnie kategorie można jeszcze podzielić na skrzynie o różnych przekładniach, jednak najważniejsze jest sterowanie.

skrzynie biegówObecnie najczęściej wybierana jest manualna skrzynia biegów. Kierowca ręcznie zmienia biegi, kiedy silnik osiągnie już wystarczająco wysokie obroty. Jedyną wadą jest konieczność odłączenia napędu za pomocą sprzęgła na czas zmiany biegu. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku dwóch pozostałych rodzajów. Automatyczna skrzynia zwalnia prowadzącego z obowiązku sterowania obrotami. Sprzęgło zostało całkowicie wyeliminowane, a dzięki przekładni planetarnej podczas zwalniania lub zwiększania prędkości skrzynia sama dopasowuje bieg. Skrzynia półautomatyczna jest połączenia obu rodzajów mechanizmów, jednak sprzęgło tutaj również nie jest potrzebne. Załącza się dopiero kiedy jest konieczność zmiany biegu za pomocą łopatki.

W każdym momencie można przełączyć ją na całkowicie automatyczną, by nie przejmować się prowadzeniem pojazdu. Mogłoby się wydawać, ze to skrzynia manualna daje największy komfort i pełną kontrolę nad samochodem. Uważa się jednak, że kto raz wsiądzie do automatu nie chce już wrócić do innego pojazdu. Jest to dużym ułatwieniem i wygodą, zwłaszcza w długich trasach. Warto wiedzieć czym się od siebie różnią takie skrzynie, aby następnym razem kupując nowe auto rozważyć także opcję innej skrzyni biegów niż standardowa.